| 
 Az imázs-használat 
Első megközelítésre megdöbbentő Madonna imázshasználata. Madonna úgy jeleníti meg a klisét, ahogy a 
médium az üzenetet. A fellépéseit kemény munkával teljes ellenőrzése alatt tartja. Ő írja a dalokat, ő csinálja 
a zenét, a koreográfiát és ő táncol, ő tervezi meg a díszletet, és még a make-up-ját és jelmezét is ő maga 
tervezi. Teljes mértékben, megszállottan ellenőrzése alatt tartja a fellépéseit, és mindent, amit csak tesz: a 
filmeket is, amikben játszik. Minden egy kiszámított imázsról árulkodik. A nyilvánosságot, a hirdetést és a 
médiát is kivételes okossággal használja fel imázsának eladásához. Martin Amis ezt így kommentálta: "Ő az 
önelégült posztmodern jelenség. Még a nyilvánossága is nyilvánosságot kap. A szabályozott illúzió mesterműve." 
Richard Morrison a  The Times-tól a következőt mondja róla: "A Madonnához és Jacksonhoz hasonlóak
célja olyasmi, amit csak a teljes énközpontúság névvel illethetünk: szerepléseik minden vonatkozását 
irányítják, és arra törekednek, hogy elmossák azt a határt, ahol a művészet végződik és a valóság kezdődik. 
Szerepléseik magukban foglalják a magánéletüket, és fordítva." Nemcsak Madonna, hanem a kultúránk 
számára is központi jelentőségű az imázsnak és valóságnak ez az egybemosása. A nyilvános és a magán- 
3 
személy egyesítése, a különbségek elmosása, olyannyira, hogy végül minden imázzsá válik, és a valóság 
közben elvész. Madonna egész élete az imázsának prezentálása körül forog. 
Az  In Bed with Madonna (Madonnával az ágyban) című dokumentumfilmjében egy klip bemutatja, amint
orvoshoz megy a hangját ellenőriztetni. A filmfelvevő végig jelen van, és mindent rögzít, ami ott történik. 
Warren Beatty, az akkori barátja, mélyre látóan kommentálja a helyzetet. Amikor az orvos megkérdezi: 
"Akarja, hogy kikapcsolják a kamerát?", és ő elutasítja, Beatty azt mondja: "Miért akarnál bármit is mondani 
kikapcsolt kameránál? Mi értelme  a létezésnek? Nem akar semmit mondani kikapcsolt kameránál, nem akar
kamera nélkül élni." 
By: www.apologia.hu  |